Część 4

Część 4

Część czwarta.

Dotyczy not obciążeniowych.

Niestety, noty obciążeniowe oraz ogólnie rozliczenia są naszymi największymi problemami.

Brak księgowej, przekazanie naszej księgowości do jednego, a później drugiego biura rachunkowego doprowadziło do powstania „totalnego bałaganu”. W dniu 3.10.2023r zarząd ROD Elektron podpisał umowę z drugim biurem rachunkowym na podstawie uchwały podjętej w dniu 27.10.2023r. Współpraca z tym biurem trwała do końca maja 2024r.

Zaczęło się od nie przyjętego przez OZM bilansu za rok 2023. Pomimo wskazań przez Główną Księgową Z OZM  błędów i sposobu ich poprawy, obsługujące nas biuro rachunkowe nie potrafiło naprawić swoich błędów. Nawet ówczesna komisja rewizyjna miała uwagi do tego bilansu, co wyrażała w mailach wysłanych do biura rachunkowego. Nawet księgowania były prowadzone na złych kontach.

Noty obciążeniowe dla działkowców zostały wystawione dla każdej pozycji (woda, prąd, śmieci, opłata działkowa) oddzielnie. Czyli dla każdej z działek po 4 egzemplarze. Wyobrażają sobie Państwo jakie to koszty wydrukowanie prawie 4500 sztuk not? A przecież podobno w programie DGCS można wydrukować wszystko na jednej nocie. Za  wystawienie tych not zażądano od ogrodu 4 800 zł.

Pomimo tego, że bilans był błędny obciążono nas też kosztami  za jego sporządzenie ( jest to zapisane w umowie, ale jak można zapłacić za coś co jest źle wykonane). Kilkukrotnie podejmowaliśmy próby załatwienia tej sprawy polubownie, biuro rachunkowe stało niezmiennie przy  swoim stanowisku.     W chwili obecnej sytuacja wygląda tak, że sprawa ma swój ciąg dalszy.

W związku z tym nasza księgowość została przeniesiona do OFK (Ośrodek Finansowo Księgowy). I nie jest prawda, że musi być na to zgoda Walnego Zebrania czy Zjazdu Delegatów. Decyzję podejmuje zarząd większością głosów. Po przeliczenie kosztów, gdzie obsługa z OFK kosztowałaby nas 27.650 zł, a sam ryczałt dla biura księgowego to 66.360 zł + dodatkowe płatności jak np. sporządzenie bilansu, rozliczenia dotacji, sporządzenie not, inwentaryzacji, wystawienie PIT, zarząd komisaryczny przystąpił do OFK.

W miesiącu  czerwcu 2024r pracownicy biura OFK rozpoczęli wyjaśnianie, księgowanie i rozliczanie roku 2023r. Dotyczy to bilansu, opłat działkowców, stanu finansowego każdej z działek. Faktycznie podawaliśmy, że rozliczenia zostaną dokonane w styczniu 2025 r. Przypominamy, styczeń ma 31 dni. Poczekajmy jeszcze trochę.

Cdn…….

Facebook